V prosinci 2020 byla Správou železnic zveřejněna studie proveditelnosti VRT Praha – Drážďany. Plánovaná trasa VRT Podřipsko v podstatě kopíruje nekvalitně postavenou dálnici D8 navazující v Praze na Proseckou radiálu. Dvě takto zatěžující liniové stavby vedle sebe jen umocní stávající problémy – hluk, prach, škodlivé látky a jiné. Nedostatečné posouzení a nezohlednění synergických a kumulativních efektů velmi výrazně zasáhne do kvality života obyvatel mnoha samospráv. Nutné je skutečné posouzení dopadů na životní prostředí a na lidské zdraví.
Studie proveditelnosti je nedostatečná zejména v těchto oblastech:
a. hluk – zdroj hluku z pantografu ve výšce 5 m – na náspech nebo mostech není možné docílit efektivní protihlukové ochrany,
b. vibrace – strukturální hluk – šíří se pod zemí a domy se pak chovají jako reproduktory,
c. prach – tlaková vlna vlaku jedoucí až 350 km/hod bude zvýrazňovat problém již existující větrné eroze,
d. kulturní hodnoty – NKP Říp – prochází ochranným pásmem NKP Říp (zřízeno roku 1962), kde jsou liniové stavby zakázány – ani dálnice D8 tudy vůbec neměla vést,
e. prostupnost území pro obyvatele i zvěř,
f. vodní poměry v krajině,
g. rizika povodní,
h. důsledná analýza charakteristiky osobní a nákladní dopravy,
i. specifika denního a nočního provozu na trati,
j. nutné doby správy (uzavírky) trati.
Zvláštní zpráva Evropského účetního dvora z roku 2018 k VRT.